Esseitä maahanmuutosta: maahanmuuton määrästä
Tämä on toinen osa kirjoitussarjassa maahanmuutosta. Ensimmäisen osan löydät täältä.
Maahanmuuttoon liittyvissä keskusteluissa ollaan usein epäselviä siitä, millaisista määristä puhutaan. Kuuntelijoille voi myös olla vaikeaa hahmottaa kuinka suurista määristä on kyse, silloin kun määristä puhutaan. Sadat tai sadat tuhannet saattavat kuulostaa yhtä lailla isoilta tai pieniltä määriltä. Määristä puhuessa myös usein viitataan Tanskaan tai Ruotsiin esimerkkeinä maahanmuuton seurauksista, niin hyvässä kuin pahassakin. Yleensä ei kuitenkaan kerrota miten paljon tai vähän meillä on maahanmuuttoa näihin kahteen maahan verrattuna.
Tanskassa on suurin piirtein yhtä paljon ihmisiä kuin Suomessa, mutta sinne muuttaa vuosittain kaksi kertaa enemmän ihmisiä kuin Suomeen. Koska tämä on jatkunut jo vuosikymmeniä, se tarkoittaa montaa sataa tuhatta maahanmuuttajaa enemmän kuin mitä Suomessa on.
Ruotsiin puolestaan muuttaa väestön määrään suhteutettuna vuosittain kolme kertaa enemmän ihmisiä kuin Suomeen. Absoluuttisina määrinä se tarkoittaa noin kuusinkertaista vuosittaista maahanmuuttoa. Esimerkiksi vuosina 2011-2021 Ruotsiin muutti miljoona ihmistä enemmän kuin Suomeen, johon muutti samassa ajassa noin 300 000 ihmistä.
Ruotsin maahanmuutosta puhuttaessa pitää huomioida, että siellä on ollut viime vuosina paljon ongelmia maahanmuuttajataustaisten, eritoten toisen polven maahanmuuttajien, kanssa. Ruotsalaisten tutkijoiden mukaan kyse on pitkälti siitä, että Ruotsissa rakennettiin erillisiä asuinalueita, niin kutsuttuja miljoonalähiöitä, joihin muutti paljon maahanmuuttajia. Tämän jälkeen kyseisiltä alueilta on leikattu sosiaalitoimesta, kouluista ja muista palveluista. Kyse on siis segregaatiosta, jonka seurauksena monet ovat kokeneet rikollisen toiminnan ainoaksi mahdollisuudeksi elää haluamansa kaltaista elämää.
Kolikon kääntöpuoli on kuitenkin se, että Ruotsin talous on voinut huomattavasti paremmin kuin Suomen. Ja yksi iso syy tähän on maahanmuuton määrä. Usein maahanmuuttajat hankkivat enemmän lapsia kuin ruotsalaiset tai suomalaiset. He ovat usein myös työikäisiä. Tämän seurauksena Ruotsin ikärakenne on huomattavasti parempi kuin Suomessa. Meillä julkistalouden ongelmat johtuvatkin pitkälle huonosta v äestörakenteesta eli niin kutsutusta eläkepommista, jossa eläkeläisiä on enemmän suhteessa supistuvaan työikäiseen väestöön.
Kaiken kaikkiaan Suomessa maahanmuuttajia on kirjaimellisesti murto-osa siitä, mitä Tanskassa tai Ruotsissa. Niihin vertaaminen ei olekaan useimmissa tapauksissa kovin mielekästä. Mahdollinen Ruotsin tai Tanskan tie on tältä osin vasta kaukana tulevaisuudessa ja sekin vain, mikäli teemme samoja virheitä. Ja itse asiassa se onkin mielekkäimpiä tapoja verrata meitä Tanskaan ja Ruotsiin eli katsoa mitä virheitä siellä on tehty esimerkiksi integraation suhteen ja verrata niitä toimia Suomen vastaaviin.
Maahanmuuton määrään liittyen on hyvä pitää mielessä kolme olennaista lukua. Ensinnäkin vuonna 2022 Suomeen tulleiden ukrainalaisten määrä, eli 100 000. Toisekseen Elinkeinoelämän keskusliiton arvio työperäisen maahanmuuton määrästä, jolla eläkejärjestelmä olisi turvattu, joka on 40 000. Ja viimeiseksi Suomeen vuosittain muuttavien määrä, joka on yhteensä noin 40 000 eli suurin piirtein saman verran kuin Kirkkonummella asuu ihmisiä.
Muita kirjoituksia
Esseitä maahanmuutosta: maahanmuuttokeskustelusta
Maahanmuutto on liian pitkään ollut puheenaihe, jota hallitsevat siihen kriittisesti suhtatutuvat. Osittain tämä johtuu siitä, että kyse on erittäin moninaisesta ja monimutkaisesta ilmiöstä. Tartun nyt kuitenkin härkää sarvista ja alan purkamaan aihetta. Lue lisää »
Vastuu on meidän aikuisten
2000-luku, ja erityisesti 2020-luku, on ollut yhtä kriisien ja huonojen uutisten tulvaa. Samaan aikaan julkisessa keskustelussa liian usein puhutaan asioista negatiivisesti tai syytetään nuoria huonosta käytöksestä. Sen ei pitäisi olla näin. Lue lisää »
Kunta- ja aluevaalit 2025
Olen asettunut ehdolle Kirkkonummelle kuntavaaleissa 2025 sekä Länsi-Uudellamaalla aluevaaleissa 2025. Koska kunta vastaa koulutuksesta ja sivistyksestä, ja hyvinvointialue sote-palveluista, pitää molempiin vaikuttaa, lasten hyvinvoinnin parantamiseksi. Lue lisää »
Yksi askel eteen, kaksi taakse
Hallitus on tekemässä järkeviä ja tarpeellisia uudistuksia toisen asteen opintoihin. Ne eivät kuitenkaan korvaa ammatilliseen koulutukseen kohdistuvia noin 120 miljoonan euron leikkauksia. Lue lisää »