En marknadsgrön anser att marknadsekonomin är det effektivaste kända sättet att fördela resurser — men bara när externa effekter är prissatta, konkurrensen är rättvis och förorening kostar förorenaren. Beskattningens tyngdpunkt flyttas från arbete till skador, inte mot att öka den offentliga sektorns andel för sin egen skull. Finland behöver en trovärdig marknadsliberal grön röst i riksdagen så att klimat, rättigheter och konkurrenskraft avgörs tillsammans i stället för att handlas mot varandra.
Tillsammans med dussintals ekonomiskt kunniga gröna startade jag i juni 2026 kampanjen vaihdavihreisiin.fi samtidigt som Samlingspartiets kongress. Utgångspunkten var enkel: liberaler och socialliberaler har inte längre ett hem i mittenhögern, och De gröna är redan landets ledande marknadsliberala parti. Kampanjen publicerade ett Marknadsgrönt manifest och en öppen WhatsApp-gemenskap — samtalet fortsätter.
Marknadsgrön är inte en varumärkesövning. Det är en substantiell ekonomisk-politisk hållning: skadeskatter i stället för arbetsskatter, konkurrens i stället för skydd av etablerade aktörer, öppna upphandlingar i stället för leverantörsberoende, och en stat som köper teknik på sina egna villkor. Arbetet på den här sidan kopplar hållningen till AI-erans industripolitik, överförbarhet av offentliga upphandlingar och De grönas bredare ekonomiska linje.
-
Hur känns det att vara i ett parti där man inte behöver kompromissa med sina värderingar?
Kampanjen vaihdavihreisiin.fi bjuder liberaler och socialliberaler att byta till De gröna — partiet där man inte behöver kompromissa med sina värderingar.