Hoppa till huvudinnehållet ➡ Hoppa till sidfoten ➡

Hur känns det att vara i ett parti där man inte behöver kom­promissa med sina värderingar?

Marknadsgrönas inbjudan: Liberal, välkommen hem — bild från kampanjen vaihdavihreisiin.fi

Vi lanserade i fredags, till ära för Samlingspartiets kongress, kampanjen vaihdavihreisiin.fi (på svenska “byt till de gröna”), vars mål är att sänka tröskeln för att byta från Samlingspartiet (och från att rösta på det) till De gröna. Kampanjen har gjorts tillsammans med dussintals aktiva gröna ekonomikunniga. En del av kampanjen är att lyfta fram marknadsgröna aktörer, och bland dem som gett sitt namn finns bland annat Osmo Soininvaara, Atte Harjanne, Tuuli Kousa och Kalle Euro.

Hur kom kampanjen igång?

Kampanjen har sitt ursprung i maj 2026, veckan före De grönas kongress, när jag grundade WhatsApp-gruppen “Vihreät sosiaaliliberaalit yhdistykää” (“Gröna socialliberaler, förena er”). Bakom låg upplevelsen att partiets socialliberaler under de senaste åren har varit splittrade och underrepresenterade, samtidigt som andra strömningar har varit starkare synliga. Samma har även andra noterat, såsom Heikki Pursiainen, som kritiserade vår kampanj just på den punkten. (Pursiainen har på den punkten rätt i sin kritik — det är just därför vi gjorde kampanjen. Han bortsåg dock i sin kritik från att De gröna har haft flera synliga öppningar i ekonomi under 2026.) Som någon för vilken De gröna särskilt har representerats av personer som Jyrki Kasvi och Osmo Soininvaara, längtade jag efter förändring.

Jag var tydligt inte ensam med den tanken. Under de första dygnen anslöt sig över hundra likasinnade gröna till gruppen. Sedan dess har diskussionen pågått nästan oavbrutet dag efter dag. Gruppens uttalade gemensamma mål är att stärka De grönas ställning i det finska partifältet särskilt i ekonomiska frågor, där Samlingspartiet under de senaste åren har sluppit alltför lätt undan. De grönas ekonomiska linjer har trots imagen ändå varit mycket marknadsvänliga. Eller som Sofia Virta sa i början av sin ordförandetid: “De gröna är Finlands ledande marknadsliberala parti”.

I gruppen växte också fram tanken att grunda en webbplats för andra socialliberaler, där vi berättar varför De gröna är det bästa alternativet för dem. Vi skrev också det Marknadsgröna manifestet, som utan kompromisser beskriver De grönas kärnvärden. Av det framgår också väl hur de hänger samman med liberalism. Det är värt att gå och läsa.

Webbplatsen och manifestet blev klara vid lämplig tidpunkt, och fredagen den 5 juni 2026 startade kampanjen vaihdavihreisiin.fi samtidigt som Samlingspartiets kongress.

Kampanjen har fått enormt mycket positiv respons, från höger, vänster och mitt — och från soffliggare. Många människor har anslutit sig till vår öppna WhatsApp-grupp, och tusentals har besökt webbplatsen efter publiceringen. Vi var tydligt inte ensamma om att tycka att en utvidgning av De gröna mot fyrfältets högra kant är en god idé. Vi fick stöd till och med från Paavo Arhinmäki. Även Helsingin Sanomat och Verde rapporterade om kampanjen.

Just nu framkom det i Suomen Kuvalehtis utredning att De gröna har fått stöd just från höger. Till vänster har stödet sipprat, trots att partiet under de senaste åren kraftigt har kommunicerat teman som vanligen kopplas till vänstern (huruvida dessa teman faktiskt hör hemma i vänsterpolitiken är förstås en fråga där välgrundade meningar går isär). Det fanns alltså tydligt en efterfrågan på marknadsgrön kommunikation.

Finlands partifält behöver minst ett verkligt socialliberalt alternativ. Samlingspartiet kunde ha varit ett sådant, men nu senast är det glasklart för alla att den dörren tills vidare är stängd. Därmed blir alternativen för blågröna liberaler att rösta i Samlingspartiet enligt en linje konservativa har bestämt — eller bära konsekvenserna. Mycket hellre vill jag se er alla rösta enligt era värderingar, i De gröna.

Varför byta till De gröna?

De grönas gemensamma värderingar är skyddet av naturen och miljön samt mänskliga rättigheter. Det är därför både naturens och de mänskliga rättigheternas intresse att vi växer både från vänster och höger. Vårt stöd var som störst under Ville Niinistös ordförandetid, när Sipiläs regering gjorde historiskt kortsiktiga utbildningsnedskärningar. Det handlade då inte om att vi skulle ha varit det bästa vänsterpartiet. Det handlade om att vi är det bästa utbildningspartiet. Den nu sittande regering ledd av Samlingspartiet bedriver helt samma slags politik som Sipiläs.

I De gröna får man rösta för kvinnors rättigheter och försvaret av naturen och djuren. I De gröna håller man fast vid utbildningslöften. Det är värt att fråga sig själv hur det skulle kännas att vara i ett parti där man inte behöver förklara sina handlingar?

Var hittar jag mer om marknadsgrön ekonomi?

Jag har skrivit om mitt anförande och ändringsförslag på kongressen i bloggen De gröna – Marknadsekonomiets sanna försvarare. Alla mina skriverier om ekonomi hittar du i ekonomi-kategorin, och alla texter om De gröna i de gröna-kategorin.